گزارش mbanews از آموزشگاه بازارسازان » آموزشگاه بازارسازان | مرکز آموزش مهارت های بازاریابی و فروش
  • برای ثبت نام کلیک کنید
تکمیل ثبت نام
راهکارها


گزارش mbanews از آموزشگاه بازارسازان


 

 

ام بی ای نیوز: کارگاه آموزشی یک‌روزه بازاریابی دیجیتال به همت آموزشگاه بازارسازان و با ارائه مهندس فربهی در روز پنج شنبه 9 شهریور برگزار شد. در ادامه گزارشی که از محتوای ارائه شده در این ورکشاپ را تهیه کرده‌ایم، مطالعه میکنید. 

 

ورکشاپ با ارائه اطلاعات جالبی از دنیای اینترنت شروع شد. طبق آماری که در سال 2014 به دست آمده است، در هر 60 ثانیه، 204 میلیون ایمیل ارسال، 3 میلیون و 300 هزار پست در فیسبوک به اشتراک گذاشته و 4 میلیون سرچ در گوگل انجام می‌شود. هیجان انگیزترین بخش این آمار، آمار مربوط واتس آپ می‌باشد. به طرز باورنکردنی 50 میلیارد پیام در واتس در هر دقیقه فرستاده می‌شود. البته که آمار به خودی خود معنای خاصی ندارد و مهم ترین نکته در تحلیل‌های آماری، مقایسه آن با سال‌های قبل است. اگر روند استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد سرعت رشد و گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت نمایی در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، آمار کاربران فضای مجازی به حدود 70 درصد جمعیت جهان برسد که از آمار مجموع کسانی که در جهان به برق و آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند، بیش‌تر می‌باشد. این اطلاعات باعث شده در کنار اهمیت بازاریابی آفلاین، بازاریابی آنلاین نیز اهمیت پیدا کند.

 

"آموزشگاه بازارسازان" و ورکشاپ "بازاریابی دیجیتال"  

 

 

یکی از ابزارهای پروموشن دیجیتال، استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. در ایران تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند. جالب است بدانید که یکی از تحقیقاتی که در انگلستان انجام شده نشان می‌دهد گرایش مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جست‌و‌جو کردن اطلاعات رو به افزایش است؛ در حالی که تمایل به استفاده از موتور‌های جست‌وجوگر رو به کاهش می‌باشد. اگرچه که پیش از این نیز اهمیت توجه به شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی در آن بر کسی پوشیده نبود، در اینجا سعی شد کمی مستند‌تر این مسئله را تایید کنیم. برای شروع مبحث بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بهتر است که با برخی قوانین آن شروع کنیم: 

 

خوب گوش دهید، موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی، بیشتر نیازمند گوش کردن می‌باشد تا حرف زدن. پس شما به عنوان یک بازاریاب شبکه های اجتماعی باید اول خوب به حرف های مصرف کننده ها و مشتری‌هایتان گوش دهید و بعد در جهت برطرف کردن مشکلات آنها یا ایجاد تجربه‌ای بهتر برایشان حرکت کنید. کیفیت، فراموش نکنید که رقابت در شبکه های اجتماعی بسیار تنگاتنگ تر از آن چیزی است که تصورش را بکنید. کیفیت را فدای کمیت نکنید. بر اساس کیفیت مطالب ارائه شده، شما و باقی مطالبتان را ارزیابی می‌کنند. اگر یک مطلب بی کیفیت در بین مطالب شما باشد می تواند دید مخاطب را نسبت به تمامی مطالب شما بد کند. صبر، موفقیت در شبکه‌های اجتماعی نیازمند صبر است. به تولید محتوای با کیفیت خود ادامه دهید و صبر داشته باشید. تعمیم و گسترش، بر اساس یک تحقیق انجام شده، در حدود 12درصد مطالب شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شوند و 88 درصد مطالب، همین 12 درصد می‌باشند که به اشتراک گذاشته می‌شوند. محتوای با کیفیت تولید کنید تا به اشتراک گذاشته شوید. در دسترس بودن، همواره برای پاسخ دادن به پرسش‌های مخاطبین خود در دسترس باشید. خلق ارزش، به فراخور مخاطب خود، برای وی ارزش ایجاد کنید تا وی با شما بماند. نادیده نگرفتن، برای هرچیزی برنامه‌ریزی داشته باشید، مخاطب خود را نادیده نگیرید، برای کامنت‌ها و بازخورد‌های بد نیز سیاست پاسخگویی داشته باشید. 

 

"آموزشگاه بازارسازان" و ورکشاپ "بازاریابی دیجیتال"  

 

 

شبکه‌های اجتماعی باعث گسترش اثرگذاری گروه مرجع شده است. در گذشته، تنها افراد مشهور یا به عبارتی سلبریتی‌ها بودند که در تبلیغات و بازاریابی دیده می‌شدند اما شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کرده است که در هر زمینه یک سری افراد شاخص و اثر گذار شوند. مبحث influencer marketing نیز به دنبال استفاده کردن از این پتانسیل و تقویت ارتباط برندها با مخاطبان می‌باشد. این مسئله باعث جنگ بر سر جلب توجه شده که آثار آن را در فضای مجازی مشاهده میکنیم. همچنین مرز بین سلبریتی‌ها و افراد تاثیرگذار کم کم در حال از بین رفتن می‌باشد. فربهی پس از توضیح دادن در مورد مبحث اینفلوئنسر مارکتینگ و کاربرد آن به معرفی و بررسی برخی سایتهای مفید در خارج ایران که در این حوزه فعالیت میکنند، پرداخت.

 

برخی از اشتباهاتی که کسب‌و‌کارها در شبکه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند به شرح زیر می‌باشد و آگاهی از آنها می‌تواند کمک کند که در دام آنها اسیر نشویم: تلاش برای افزایش فالوور، بسیاری از کسب‌و‌کارها فراموش می‌کنند که هدف از بازاریابی، چه در شبکه‌های مجازی و چه در هر رسانه دیگری، افزایش فروش است و به جای تمرکز بر رسیدن به مخاطب هدف خود و بالا بردن فروش، تمرکز را بر‌روی افزایش فالوور میگذارند. حضور در تمام شبکه‌های اجتماعی، افراد از حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف معمولاً اهداف مختلفی را دنبال میکنند؛ برندها بایستی به تناسب شخصیت برندشان و البته مخاطبینی که دارند، تصمیم بگیرند در چه شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند. استفاده از محتوای یکسان برای همه شبکه‌های اجتماعی، همانطور که در مورد قبل بیان شد، افراد معمولاً در شبکه‌های اجتماعی مختلف به دنبال محتواهای مختلف می‌گردند، به عبارتی محتوایی که در تلگرام جذاب است ممکن است در اینستاگرام جذاب نباشد؛ از این‌رو برندها باید محتوای مختلفی برای هرکدام از آنها تولید کنند. فشار پیوسته بر مخاطب برای دیدن سایر شبکه‌های اجتماعی و عدم ارائه برنامه‌ریزی شده محتوا‌ اشتباهات دیگری هستند که برند‌ها در شبکه‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند. در مورد برنامه‌ریزی محتوا ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین نکته، داشتن فرکانس برای پست گذاشتن باشد.ابتدا اجازه دهید ترمینولوژی این بحث را با هم یکسان کنیم. فرکانس، تعداد پست‌هایی است که در روز(بازه زمانی مشخص) گذاشته می‌شود. درگیری با پست یا Post Engagement مجموع لایکها، کامنتها و تعداد دفعاتی است که یک پست مخصوص ذخیره می‌شود. درگیری با اکانت یا Total Engagement مجموع لایک‌ها، کامنتها و تعداد دفعاتی است که پست‌های یک روز خاص ذخیره می‌شود. با افزایش فرکانس، درگیری با پست کاهش می‌یابد و در مقابل درگیری با اکانت بالا میرود. اگر این دو نمودار را در یک دستگاه رسم کنیم، در یک نقطه خاص یکدیگر را قطع میکنند که این نقطه بهترین و ایده‌آل ترین فرکانس برای پست گذاشتن می‌باشد. هم‌چنین برای بررسی رقبای خود می‌توانید از سایت‌هایی نظیر سایت Tkanal.ir استفاده کنید. در این سایت، اکثر کانال‌های موجود در ایران، با توجه به زمینه فعالیتشان ثبت شده‌اند که اطلاعاتی نظیر تعداد اعضای آنها، تغییرات مربوط به تعداد اعضا و تعداد پستهای روزانه را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید. 

حال فرض کنید که می‌خواهید کانال جدیدی را راه‌اندازی کنید، برای شروع بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید: 

 

"آموزشگاه بازارسازان" و ورکشاپ "بازاریابی دیجیتال"  

 

 

محتوای نطفه، قبل از اینکه برای کانال خود تبلیغ کنید و یا اشخاصی را به آن اضافه کنید، حداقل محتوایی را در آن قرار دهید که افراد برای ماندن در آن دلیلی داشته باشند و بدانند ماهیت این کانال چیست. تنوع محتوا، با حفظ تمرکز بر روی هدف اصلی بهتر است تنوع محتوایی حول مضمون اصلی کانال وجود داشته باشد تا از حلقه تکرار و عادت مخاطب را رها کنید. عدم استفاده از محتوای ناقص، اگر شروع به تولید محتوایی داستان‌وار در کانال خود می‌کنید، سعی کنید که تولید این محتوا ادامه‌دار باشد و مخاطبان خود را به انتظار نگذارید. انتخاب زمان مناسب برای انتشار مطالب، با توجه به مخاطب خود، بهترین زمان ممکن برای انتشار مطالب را انتخاب کنید؛ برای اینستاگرام با بیزینس کردن حساب کاربری خود به‌راحتی می‌توانید به این اطلاعات مربوط به مخاطبین خود دسترسی داشته باشید. محتوای بر چسب‌دار، با تولید محتوای باکیفیت بر چسب‌دار، می‌توانید با سرعت بیشتری رشد کنید. رشد و کاهش فالوورها را بررسی کنید، ممبرها و فالوورهای شما فراتر از اعداد هستند، روند افزایش و کاهش آنها را بررسی کنید، ببینید که چه محتوایی برای آنها جذاب بوده و چه محتوایی مورد توجه آنها قرار نگرفته است. در ادامه این ورکشاپ مهدی فربهی توضیح داد که چرا مردم در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند و به دنبال چه محتوایی می‌باشند. با دانستن این اطلاعات می‌توانید محتوایی متناسب با برند خود تولید کنید که برای مخاطبان نیز جذاب باشد. در ادامه ورکشاپ، به بررسی برترین کانال‌های ایرانی از نظر تعداد ممبر و وضعیت آنها در سایر شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین رتبه سایت آنها در الکسا پرداخته شد؛ تحلیل برعکس این ماجرا، یعنی سایتهایی که رتبه آنها در الکسا بالاست در شبکه‌های اجتماعی چه موقعیتی دارند، دید خوبی به شرکت‌کنندگان در مورد وضعیتی که خودشان می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی به فراخور صنعت و محتوای تولیدیشان داشته باشند، داد. پس از این بحث، مهندس فربهی به معرفی برخی روبات‌های مفید و کابردی در تلگرام از جمله ربات استیکرساز، ربات رای‌گیری، ربات IFTTT و ... پرداخت. 

 

در بحث اینستاگرام، مهندس فربهی با توضیح فواید تبدیل اکانت به اکانت بیزینس به مبحث هشتگ، که مبحث مهمی است پرداخت. شاید یکی از بهترین ابزارهای جذب مخاطب در اینستاگرام هشتگ‌ها می‌باشند. برای پست‌های خود حتماً از هشتگ استفاده کنید، طبق تحقیقات انجام شده پست‌هایی که دارای هشتگ می‌باشند حداقل شانس دیده شدن دو برابری نسبت به پستهای بدون هشتگ دارند. برای هشتگ‌های خود برنامه ریزی داشته باشید و مهم‌تر از همه از سایت‌ها و ابزارهای تحلیل هشتگ‌ها استفاده کنید. برخی از سایتهای تحلیل هشتگ‌ها در ادامه برای استفاده معرفی می شوند:

Pro.Iconsquare.com

Hashtracking.com

Keyhole.com

Hashtagify.me

استفاده کردن از این سایتها می تواند برای پیدا کردن هشتگ و هم چنین بررسی هشتگ مناسب به شما کمک کند.

 

 

mbanews.ir- محمد طبيب زاده

0 دیدگاه :