ارتباطات لازمه بازاریابی موفق است » آموزشگاه بازارسازان | مرکز آموزش مهارت های بازاریابی و فروش
  • برای ثبت نام کلیک کنید
تکمیل ثبت نام
راهکارها


ارتباطات لازمه بازاریابی موفق است



با از بین رفتن مرزهای میان علوم مختلف، لازم است متخصصان هر رشته با سایر حوزه‌های مرتبط آشنا شوند و از یافته‌های آنها جهت عمق بخشیدن به دانش خود استفاده کنند.
یکی از حوزه‌هایی که آشنایی با آن برای بازاریابان و فروشندگان ضروری و می‌توان گفت حیاتی است، حوزه ارتباطات است. کار یک بازاریاب یا فروشنده در وهله اول ارتباط برقرار کردن است به طوری که اگر نتواند از این مرحله به سلامت و خوبی عبور کند تمام تلاش‌های فنی او بی‌نتیجه خواهد بود.
یک فروشنده در ابتدا باید بتواند ایده و ذهنیت خود را بفروشد تا سپس این فرصت به او داده شود که درباره محصول یا خدمتش نیز صحبت کند. پس ارتباط برقرار کردن به شکلی مناسب و حرفه‌ای مقدم بر تمام تلاش‌های بازاریابی و فروش است.
فروشندگان و بازاریابانی که به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند تصویر خوبی از خود در ذهن مشتریان به جای بگذارند، از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که در اینجا به 4 مورد آنها اشاره شده است. شما چه ویژگی‌هایی را می‌توانید به این ویژگی‌ها اضافه کنید.
 
1. این افراد می‌دانند که به دنبال چه چیزی هستند و با اشتیاق آن را پیگیری می‌کنند.
یکی از ویژگی‌های افرادی که ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند، این است که می‌دانند دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند و با تمام تلاش و اشتیاق خود به سمت تحقق آن حرکت می‌کنند. اگر به جلسه به مشتری می‌روند، می‌دانند که چه چیزی می‌خواهند و در پایان جلسه باید چه چیزهایی به دست آورده باشند. آنها قبل از رفتن به جلسه با مشتری، درباره او تحقیق می‌کنند. اینکه مشتری به چه طبقه‌ای از جامعه تعلق دارد؟ اعتقادات مذهبی و سیاسی او به چه شکلی است؟ دغدغه‌های اجتماعی او چه چیزهایی هستند؟ به لحاظ رفتاری از چه تیپ شخصیتی برخوردار است؟ پاسخ تمام این سؤالات و سؤالات دیگر به فروشنده کمک می‌کنند که ارتباط بسیار مؤثری با مشتری برقرار کند و بتواند برای هر دو طرف معامله‌ای برد-برد را طراحی و اجرا کند.
 
2. آنها نقطه نظرات مختلف را مورد توجه قرار می‌دهند.
افرادی که در ارتباط برقرار کردن سرآمد هستند به خوبی نحوه انجام کار تیمی را می‌دانند. یکی از وجوه کار تیمی استفاده از مشاوره همکاران و مدیران است. مطمئناً افرادی که در حوزه بازاریابی و فروش باتجربه هستند و از بیرون به ماجرا نگاه می‌کنند می‌توانند نظرات قابل توجهی ارائه دهند. البته شنیدن تمام نظرات به معنای اجرای آنها نیست بلکه منظور استفاده از برآیند تمام نظرات است.
 
3. آنها می‌نویسند، دوباره می‌نویسند و تکرار می‌کنند.
داستان‌های بزرگ دنیا یک شبه نوشته نشده‌اند. نویسندگان این آثار ماه‌ها و سال‌ها زحمت کشیدند تا داستانی به یادماندی را خلق کردند. بنابراین نباید انتظار داشت که یک شبه داستانی خلق کنیم که برای مشتری جذاب و به یادماندنی باشد. برای هر مشتری باید سناریویی داشت و آن سناریو را با توجه به ویژگی‌ها و رفتار خاص مشتری طراحی کرد. لازمه داشتن سناریویی موفق این است که برای آن زحمت بکشیم و بارها بارها تمرین کنیم تا در برخورد با مشتری بتوانیم داستانی فراموش‌نشدنی را برایش رقم بزنیم.
 
4. آنها می‌دانند چگونه انتقادپذیر باشند.
فروشنده در هر لحظه از کارش در معرض انتقاد قرار دارد؛ انتقاداتی که هم از سوی مشتری و هم از جانب مدیر و سرپرستش به او می‌شود. گاه این انتقادات فروشنده را دچار پارادوکس می‌کنند زیرا آنچه برای مشتری انجام داده و او را راضی و خشنود کرده در نگاه مدیرش رفتار درستی نبوده است یا بالعکس. در اینجا ویژگی افرادی که به خوبی می‌توانند ارتباطات خود را مدیریت کنند این است که مدیریت انتقادات را به خوبی و با هنرمندی انجام می‌دهند.

0 دیدگاه :